onsdag den 28. november 2012

En tilståelse

Ja, jeg er nød til at indrømme, at jeg en dag kom til at købe en pose mel over i butikken tæt ved hvor jeg bor - tidsnød var undskyldningen   :o

Normalt vil jeg ikke tale negativt om produkter. Det er mere givende blot at holde sig til de gode ting og så blot omtale disse.


Men som sagt så er jeg altså lige nød til at dele det her med alle andre som gider høre om forskellen på meltyper.





Posen til højre er vist nok købt i Fakta...   er i hvert til fælde fra Coop. Jo jo, bevares der står økologisk på posen, men der er ikke skyggen af kim og skal i den - altså består den KUN AF FRØHVIDE.
For at vi skal kunne optage og omsætte maden via vores tarm så er det bedst at "hele pakken" er til stede.
Den dybere forklaring på forskellen af mel vender jeg tilbage med.

Jeg bagte pizza forleden - i weekenden, hvor jeg var mutters alene hjemme. Fredag eftermiddag - to stk. Og tænkte så måtte der da være rigelig til fire x aftensmad. Spiser normalt kun en halv og bliver normalt rigtig godt mæt på sådan en halv hjemmegjort pizza.





Var udgået for Sigtet spelt og så kunne jeg jo lige få brugt noget af den der fra Coop. Som sagt så gjort.
Den smagt egentlig godt nok, men om jeg blev mæt - næ...  slet ikke   snip snap snude...   giffen gaffen guffen...    ned i skuffen med EN HEL pizza...
Av...    først blev jeg vildt flov...   :o   men så kom jeg til at tænke over hvorfor - det jo lige til. Den mel fra Coop er uden kim og skal. 
Når det mangler, så for man altså overhovedet ikke samme mæthedsfornemmelse - der er himmel til forskel.

Så venner, nu har jeg (endnu en gang) mærket det på egen krop - det er ikke nok der står økologisk - det skal også være indholde kim og skal fra kornet. 




Som denne fra Aurion 
Læg mærke til hvad der står på posen: "Intet er frasigtet, indeholder klid og kim"

Tak til en af danmarks førende inden for dyrkning af "Fremtidens mel af fortidens korn"  Jørn Ussing Larsen.

Det er nemlig noget der dur  ;o)

Ja det koster noget mere, men man bliver mæt af det og det feder ikke når "hele pakken" er tilstede. Man er på den måde også sikker på man ikke indtager noget som har skadelige virkning på kroppen.



Dej til to stk. pizza:


25 gr. gær

2 tsk. honning
1½ dl lunkent vand
1 spsk. salt
1 spsk. olie
250 gr. mel - samvittighedsfuldt mel  ;o)

Opløs gær i vand. Tilsæt de andre ingredienser og ælt sammen. Lad hæve i ca. ½ - 1 time.

Ælt blidt. Del i to. Rul ud - må gerne være tynd.
Læg fyld på og bages i ovnen i ca. 15 minutter ved 250 gr. 

Bon appetit  :o)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar